Milline WI-FI lahendus ettevõttesse tellida?
Traadita Internet ehk WI-FI on Eestis väga laialt levinud. Vaatamata sellele, et meie riigis on lahenduste kvaliteet erinev on see siiski parem kui näiteks paljudes soojades maades. Ma ei reisi küll väga palju aga viimased külastused Taisse ja Inglismaale olid suhteliselt tülikad – WI-FI oli aeglane, katkes ära, jne. Tipnes see sellega, et otsisime hotelli wifi seadmed ülesse, seadistasime ringi ning muutsime antennide paigutust – kui Sina ei taha, et Sinu kliendid nii teeks siis soovitan enne süsteemi tellimist mõnedele nüanssidele keskenduda!
Alustada tuleb seadmete valikust. St.seade peab olema valitud selliselt, et see oleks mõeldud vastavalt soovitavale kasutamiseks.
St.ei ole mõtet oodata kodukasutaja seadmelt stabiilsust – juba paar kasutajat võivad nõrgema wifi seadme ehk pääsupunkti hulluks ajada. Täna on andmeühendused juba päris kiired – vähe sellest, et andmeid liigub suurtes mahtudes on neid nn.andme tükke ka palju. Pääsupunkt aga peab saama sellega hakkama, st.tal peab olema piisvalt mälu, protsessorit jpm. Esimene kriteerium olekski seadme kasutuskoht! Kui palju on seadmel kasutajaid? Mis teenuseid hakatakse sealt kaudu kasutama? Kas see on sees, kas väljas? Mis on niiskus, mis on temperatuur? Kas seal asukohas on toitevoolu? Jne.
Kiiresti peaksin veel ära mainima, et võimas wifi pääsupunkt ei tähenda suurt leviala – sellesse levialasse ühenduv arvuti peab ju suutma signaali ka tagasi saata!
St.sellest ei ole kasu kui klient näeb head levi – sama hea oleks kahekõne kahe inimese vahel kui ühel on ruupor ja teisel häälepaelad aga vahemaa on sadades meetrites! Seega, päeva lõpuks peavad olema wifi seadmed paigaldatud piisava tihedusega.
Tihedalt paigaldatud wifi seadmed aga tekitavad väikese probleemi – nimelt, kliendi arvuti näeb sel juhul mitut pääsupunkti korraga ning ta arvuti võib jääda “pendeldama” mitme pääsupunkti vahele – tulemuseks on ikkagi ebastabiilne wifi. Seda probleemi saab muuta väiksemaks kui wifi’d on häälestatud erinevatele kanalitele – just nagu on FM raadios kanalid on ka wifil kanalid. See aga ei lahenda kogu probleemi. Tegelikult on aga vajalik wifi seadmete oskus omavahel suhelda – st.teatud “tarkus” suunab klientide ühendamist ühte või teise wifi pääsupunkti. See tähendab kas tarkade pääsupunktide olemasolu või mingisugust keskset kontrollerit!
Lisaks pääsupunktide ja kliendi arvutite wifide seadistamisest ei pruugi samuti piisata – tihti on tihedalt asustatud paikades kümneid kui mitte sadu wifi levisid – päeva lõpuks saab “pildile” see, kes kõige “kõvemini karjub”. See ei pruugi olla aga just Sinu seade! Seega, tasub mõelda sellele, et kas sinu paigaldatav wifi pääsupunkt oskab ka peale tavalise 2,4Ghz levitada ka 5Ghz sagedusel Interneti. Tänapäeval oskavad enamus uuematest sülearvutitest kasutada 5Ghz sagedust. Wifi ehitajad peavad pigem 2,4Ghz lahenusi nutiseadmete (telefonid, tahvel arvuti) jne jaoks kasutamiseks. St.moodne AP peaks oskama mõlemat sagedust “rääkida”.
Oletame, et olete ühendunud võrku ning kõik justkui toimib. Edasi peaks vastama küsimustele, et kas wifi võrgust peaks saama näha kontori võrku? Kas on üldse vaja avalikku ja kinnist võrku? Kas soovite üldse hoopis kolm eraldi võrku teha? Või neli? Kas nendesse võrkudesse ühendunud arvutid peaks üldse teisi arvuteid nägema? Kui ei peaks siis tuleks kasutada nn.kliendi isoleerimist – näiteks hotellis pole vaja, et üks hotelli klient saab isegi proovida teise hotelli kliendile kuidagi läheneda.
Kuidas toimub seadmete seadistamine? Kui Sul on ca 70 seadet nagu meie mõnedel klientidel siis tõenäoliselt on tark valida keskhäälestus – sealt saab kõiki AP’sid korraga hääelestada, tarkvara uuendada, vajadusel restartida konkreetset pääsupunkti, näha koormusi nii seadete kui kasutajate lõikes jpm. Kui see tundub teile ebavajalik siis mõelge, et palju kulub aega leidmaks ülesse wifi võrgus olev viga? Teinekord liiga kaua. Keskhaldustarkvara puhul on see tunduvalt kiirem. Oletame, et on vaja uuendada kõikide seadmete tarkvara – ükshaaval seadmete laest alla kruvimine ja ringi seadistamine võib võtta aega mitu päeva. Kas soovite näha missugune koormus kogu süsteemil aja jooksul on olnud? Kas saate monitoorida? Millise seadmega on probleeme? St.suuremate süsteemide puhul on keskhaldus suhteliselt möödapääsmatu valik.
Wifi pääsupunktidel on oma toide või kasutatakse nn.vool üle võrgujuhtme lahendust(POE, power over ethernet) – kas selles punktis on olemas voolupistik? Kas ja kui hästi on see ligipääsetav? Või oleks ehk mõtekas kasutada nn.POE seadmeid – nii saab lihtsasti nn.hard reseti teha ning vajadusel toiteblokke vahetada.
Milline wifi seade välja näeb? Kas ta peaks üldse olema nähtav või sobib ka nn.väike ja viisakas suitsuanduri kujuline wifi seade? Milline oleks hea asukoht? Kuhu paigaldada antennid? Jne. Milline on kaabledus? Kas kaablid on varjestatud?
Tehnilise poole pealt on veel tähtis otsustada, et kui kiiret Interneti külastajatele tahetakse jaotada. Kas ja milliseid piiranguid tehakse? Äkki on vajadus näiteks ajutiselt teleülekande üle kandmiseks võtta külastajate wifi kiirus minimumi ning pärast panna tagasi kiireks. Kas see on võimalik? Oletame, et tegu on hotelli toaga – kui seal toas on 4 liikmeline pere – kas wifi signaalist jätkub, et pere 2 läptopi, 4 telefon ja 2 ipadi saaksid korraga piisava kiirusega Interneti? Mis siis kui neid tube on 100? Mis siis kui kõik need külastajad on olümpiamängude vms ürituse ajal majas? Kas üksik läptop saab kogu teie wifi võrgu ära ummistada või mitte? Kui kiire on Wifi seadmetesse tulev Internet. Kas see on ikka piisav? Mida kliendid tunnevad kui wifi hotellis aeglane on?
Lõpetuseks. Tasuks isegi kaaluda wifi seadmete UPSimist. St.varustamaks varutoitega, et elektrikatkestuse ajal saaksid inimesed Interneti kasutada. Miks mitte? Pääsupunktid võtavad väga vähe voolu ning see kulutus ei ole nii suur, et võiks sellist headmeelt oma ettevõtte töötajatele või klientidele teha. Kui kõik wifi pääsupunktid on nn. POE’toega siis kaitseb UPS ka seadmeid äikese vms elektrivõrgus juhtuva eest.
Loomulikult võiksime siin artiklis rääkida ka turvalisusest, erinevatest protokollidest, erinevatest kiirustest jpm.
Tahan aga öelda, et ärge ehitage endale 15 aastat vana tehnoloogiale rajatud süsteeme – tahate ju ka, et antud lahendused toimiks! Näiteks: kas kõige tavalisem pääsupunkt laseb läbi HD kvaliteediga telepilti neljale seadmele? Võib juhtuda, et ei lase.
Wifi puhul on tähtis otsenähtavus. Tõsi, wifi töötab ka läbi seina aga tähtis on paigaldamisel seinade ja põrandatega arvestada.
Lõpetuseks. Meie hooldusjuhi sõnad: Hea ja toimiv wifi jääb reeglina nii töötajale kui kliendile märkamatuks, kuid katkine wifi põhjustab töötajale palju peavalu ja ajakadu ning kliendile võib jääda see viimaseks emotsiooniks teie ettevõttest.