Mis on identiteedivargus?

Identiteedivargad hangivad tavaliselt isiklikku teavet, näiteks paroole, isikukoode või  krediitkaardinumbreid ja väärkasutavad neid, et ohvri nimel tegeleda pettusega. Neid tundlikke üksikasju saab kasutada mitmesugustel ebaseaduslikel eesmärkidel, sealhulgas laenude taotlemiseks, veebipõhiste ostude sooritamiseks või ohvri meditsiini- ja finantsandmetele juurdepääsuks.

Mõistet identiteedipettus kasutatakse mõnikord identiteedivarguse sünonüümina, ehkki identiteedipettuse mõiste hõlmab ka vale või muudetud identiteedi kasutamist — vastandina identiteedivargusele, kus kurjategijad väärkasutavad kellegi teise tegelikku identiteeti.

Kuidas identideedivargus toimib?

Identiteedivargus on tihedalt seotud andmepüügi ja muude sotsiaalse manipulatsiooni meetoditega, mida kasutatakse sageli ohvrilt tundliku teabe õngitsemiseks. Andmeallikana võib kasutada ka avalikke profiile sotsiaalvõrgustikes või muudes populaarsetes veebiteenustes, mis aitab kurjategijatel oma sihtmärkidena esineda.

Kui identiteedivargad on sellise teabe kogunud, saavad nad seda kasutada kaupade tellimiseks, ohvrite veebikontode ülevõtmiseks või nende nimel õiguslike meetmete võtmiseks. Lühiajalises perspektiivis võivad mõjutatud isikud saada loata väljamaksete ja nende nimel sooritatud ostude tõttu rahalist kahju.

Keskpikas perspektiivis võidakse ohvreid pidada kurjategijate tegevuste eest vastutavaks ja õiguskaitseasutused võivad neid uurida ning sellele võivad järgneda õiguslikud süüdistused, krediidioleku muutus ja mainekahju.

Ühes 2017. a. identiteedipettuse uuringu andmetel põhjustas identiteedivargus 2016. aastal ainuüksi Ameerika Ühendriikides 15,4 miljonile tarbijale 16 miljardit dollarit kahju. Samal aastal Cifas dokumenteeris Ühendkuningriigi pettustevastane organisatsioon riigis peaaegu 173 000 identiteedipettuse juhtumit, mis on kõrgeim tase pärast seda, kui nad hakkasid arvestust pidama 13 aastat tagasi.

kaitse identideedivarguse eest

Kuidas end identiteedivarguse eest kaitsta

  • Turva oma ühendus: kui kavatsed oma isiklikke andmeid veebis kasutada, veendu, et teed seda ainult siis, kui ühendus on turvaline — eelistatavalt kodu- või ettevõttevõrgu või mobiilside kaudu. Võimaluse korral väldi paroolikaitseta avalikku WiFi-ühendust. Kui pole muud valikut, kasuta virtuaalset privaatvõrku (VPN), mis krüptib kogu suhtluse ja kaitseb Sind niiviisi pealtkuulavate kurjategijate eest.
  • Hoia oma seadmed turvalisena: kaitse oma sülearvutit, nutitelefoni ja tahvelarvutit pahatahtliku tarkvara ja ründajate eest, kasutades usaldusväärset, mitmekihilist ja ajakohast turbelahendust.
  • Hoia eemale kahtlastest sõnumitest ja veebisaitidest: külasta meie lehti spam ja phishing kohta ja uuri, kuidas delikaatseid andmeid ihkavaid sotsiaalse manipulatsiooni ründeid märgata.
  • Järgi korralikku paroolihügieeni: loo tugevad paroolid mis on pikad, raskesti äraarvatavad ja ainulaadsed. Kasuta tugevate paroolide loomiseks ESETi Parooligeneraatorit. Saad kasutada ka paroolifraase, sest neid on lihtsam meeles pidada, või hoida kõiki paroole paroolihalduris, et neid turvalisemalt salvestada. Paroolidele uue kaitsekihi lisamiseks kasuta võimalusel alati ja kõikjal kaheastmelist autentimist. Üks oluline märkus: ära kunagi kasuta parooli mitme konto või teenuse puhul. Sellisel juhul ka siis, kui ründajatel on võimalik see parool hankida, piirdub nende põhjustatud kahju ainult kahjustatud konto (või teenusega).
  • Jälgi oma panga- ja krediidikontosid kontrolli regulaarselt oma internetipanga kontot ja krediidireitinguid kahtlase tegevuse suhtes. See võib aidata sul avastada rünne enne, kui see kahjustab ulatuslikult Sinu rahalist seisu või mainet. Samuti määra oma tehingutele piirangud, et vältida oma raha väärkasutust.
  • Ole ettevaatlik delikaatsete andmetega: kui soovid isiklikku teavet sisaldavad füüsilisi dokumente minema visata, tee seda kindlasti turvalisel viisil — muutes need taaskasutamatuks või purustades. Sarnane loogika kehtib ka elektroonikaseadmete puhul: vanade nutitelefonide, tahvelarvutite või sülearvutite müümisel või kasutuselt kõrvaldamisel veendu, et oled kõik nende salvestatud tundlikud andmed jäädavalt kustutanud, et mitte langeda identiteedivarguse ohvriks.
  • Ära jaga üle: ajastul, kus enamikul kasutajatel on mitu sotsiaalmeediakontot, võib liigne jagamine olla suur probleem. Veelgi enam, kui postitused, fotod või videod sisaldavad tundlikku teavet, mida võidakse väärkasutada Sinuna esinemiseks — näiteks isikut tõendav dokument, ostutellimused, lennupiletid või muud sarnased dokumendid. Ära postita neid ega ka liiga paljusid üksikasju oma isikliku elu ja ajaloo kohta, mida kelmid võivad Sinu nimel tegutsemiseks väärkasutada.
365 äriedendus

Võta ühendust:

  • info@visioline.ee
  • telefon: +372 504 9966