Kas koopia on? Kas see on ikka koopia?
Üllatavalt tihti on probleemid varukoopiatega. Äkki on põhjus selles, et probleeme andmete kadumisega ei ole tihti ning kui need on siis suudetakse andmed ikkagi taastada? Tegelikkuses aga piisavalt tihti ikkagi ei ole koopiaid. St.on olemas küll koopia aga see koopia ise on samuti rikutud, ei ole piisavalt värske või ei ole võimalik sellelt koopialt andmeid taastada.
Alustame keerulisemast näitest. Oletame, et Teie teada on teie serveritest tehtud koopia. Oletame. Mitu koopiat sellest on tehtud? Kui koopiaid on rohkem kui üks siis võib olla kindlam, et koopias on olemas ka vajalikud andmed. Üks varukoopia võib olla kas aegunud või rikutud – näiteks kui ettevõtte infosüsteemis “möllas” viirus. Kus see varukoopia on? Võrgusalvestusseadmel (NAS – Network Area Storage)? Miks te arvate, et viirus ei oska seal olevaid andmeid rikkuda või kustutada? USB kettal? Miks te arvate, et see ketas töötab? Võib-olla Te arvate, et maalin olukorrast liiga musta pildi. Kogemus ütleb, et ei saa kunagi olla liiga musta pilti. Oletame, et välistama andmete rikkumise või viiruse. Miks te arvate, et suur vooluprobleem ei kahjusta ka teie välist võrgusalvestusseadet? Vähe tõenäoline? Võib-olla. Oletame, et serveril kirjutatakse andmeid mitmele kettale korraga – see võiks anda ju kindluse. Aga kas neid kettaid saab lugeda vaid selle ketta kontrolleriga, mida enam ei müüda? Või kui sobivadki ka saadaolevad kontrollerid siis kas andmed on ikka alles? Tundub, et terve mõistusega inimene välistab variandi, et 10 kettaga süsteem, kus hoitakse andmeid kolmekordselt võiks ükspäev muutuda kasutuks. Ometi on meil just selline kogemus – kümnest kettast “jäi ellu” vaid 1 ketas. Õnneks oli töötav varukoopia. Mida siis teha? Oluline on, et nende stsenaariumite jaoks on olemas plaan, et sellele teemale on mõeldud.
Oletame, et siiski on varukoopia olemas.
Kas seda varukoopiat on üldse proovitud taastada?
Koopiad tavalistest kontoridokumentidest on suhteliselt kindel taastada. Kui aga tegemist on andmebaasi failidega, mailiserveri sisuga, vms spetsiifilisemaga siis mitmetel põhjustel ei pruugi olla andmed enam kasutatavad. Miks? Andmeid võidi kirjutada valesti, infosüsteemi olulised komponendid võisid olla muutunud või lihtsalt teadmata põhjusel ei ole koopiast süsteem taastatav. Sellist olukorda on tihemini kui me võiks arvata. Seega, kas sinu süsteeme on proovitud taastada?
Oletame, et varukoopia on tehtud, see on ajakohane ning sellest varukoopiast on võimalik süsteemi taastada.
Kui kaua aga see taastamine aega võtab?
Kui palju maksab teile see kui mingeid andmeid taastatakse terve tööpäeva või lausa mitu tööpäeva? Suhteliselt väikeste andmebaaside taastamine võib võtta liiga kaua aega – näiteks 500MB andmebaasi importimine võib võtta aega paar tundi, koos manuaalse kontrollimisega ning infosüsteemi rakenduste taasseadistamisega või võtta see terve päeva. Kas see on piisav aeg teie jaoks?
Oletame, et teilt läks töölt ära peainsener, kelle dokumentide ja mailide hulgas oli palju olulist teavet. Ta kustutas kõik oma dokumendid varakult ning keeldus dokumente üle andma. Sellist olukorda oleme näinud konkreetselt ühe ettevõtte peainsneriga, ühe projekteerijaga jt.töötajatega. Palju teie jaoks maksavad andmed, mis on näiteks 5 nädala tagusest ajast? Kas need andmed on üldse olemas?
Oletame, et töötaja kaotab tähtsa dokumendi – ta teab, et see oli olemas 2 kuud tagasi. Kas teie IT suudab selle dokumendi taastada? Paljudel juhtudel ei suudeta. Kui aga suudetakse siis on võimalik selliselt aega kokku hoida.
Kogu selle esseega tahan ma juhtida tähelepanu selle, et varundussüsteem peab olema IT’ga korralikult kooskõlastatud.
Tehtud plaanid erinevateks stsenaariumiteks ning hinnatud konkreetset kasu või kahju ühe või teise stsenaariumi tõeks saamisel.
Vastavalt eelnevale saab ka planeerida varukoopiate süsteemi ülesehituse.
Veenduge, et teie lahenus töötab.
Jutu lõpetuseks. Kui teil pole andmetest koopia tehtud siis tehke see ise või paluge oma IT partnerile see teha! Uskuge mind, te tänate ennast.
Loomulikult peab olema varundus ja taasteplaan ka dokumenteeritud.
* IT süsteemi hinnangut ja pakkumist saab küsida siit: http://www.visioline.ee/it-hooldus/